Over het project

Floating Dreams is ontstaan uit een creatieve oefening om een activiteit te organiseren nav de herdenkingsplechtigheden rond de Eerste Wereldoorlog in en rond de IJzertoren in Diksmuide. De IJzertoren is al sinds 1930 het vredesmonument bij uitstek en Vlaams symbool.

In alle oorlogen is er één constante: kinderen zijn altijd het grootste slachtoffer, in het verleden en het heden. Niet alleen is de herdenking van de Eerste Wereldoorlog belangrijk: ook vandaag stellen we vast dat er wel ergens in de wereld een oorlog woedt. Floating Dreams wil dan ook aandacht geven aan kinderen in oorlog.

Conservator en verantwoordelijke voor de inhoudelijke werking van het Museum aan de IJzer (IJzertoren) Peter Verplancke selecteerde 70 oorlogen die vandaag ergens in de wereld plaatsvinden. Oorlogen waar ook kinderen een slachtofferrol hebben. Maar kinderen zijn gelukkig ook dromers en kunnen zaken achter zich laten. De ballon die bevestigd is aan het beeld symboliseert die gedachte. Floating Dreams is dan ook een spiegel van al hun dromen. Alle 70 beelden (70 kinderen) staan opgesteld op de site rond de IJzertoren en kijken naar het vredesmonument. Ieder kind draagt in zijn of haar rugzak een oorlog met zich mee. Alle kinderen samen stappen naar de IJzertoren, gooien hun rugzak (met de zware ballast van een oorlog) achter zich en klimmen op de IJzertoren. Zonder rugzak. Zonder oorlog. Als teken van hoop en vrede.

Unieke Kamagurka-touch

Het idee Floating Dreams werd bedacht door Stephan Vanden Berghe, Hendrik Vandemeulebroecke & Peter Huyghe van TWICE met de medewerking van Peter Mouton (directeur Aan de IJzer) en onder supervisie van Paul de Belder (voorzitter Aan de IJzer). Kunstenaar Kamagurka zal ieder beeld betekenen, waardoor de openluchttentoonstelling een unieke belevenis met een diepe betekenis wordt.  

Deel van opbrengst naar goede doelen

Een deel van de opbrengst van het project gaat naar goede doelen die zich inzetten voor kwetsbare vrouwen en kinderen. Het eerste is Moeders voor Vrede, een organisatie die zich inzet om vrouwen in oorlogssituaties een beter leven te geven. Het andere goede doel is Child Focus. De organisatie stelt alles in het werk om de verdwijning en seksuele uitbuiting van kinderen aan te pakken en te voorkomen. 

Facebook Instagram

08/05/2018 - 11/11/2018

Meer dan de helft van de beelden verkocht

Elke dag van 10.00 tot 17.00 u.